قانون شفافیت کاندیداها کاملاً بازدارنده نیست-راهبرد معاصر
علم‌الهدی: اول باید دین مردم را مدیریت کنیم و بعد دنیای آنان را پیام توئیتری پزشکیان به السیسی خطیب نماز جمعه تهران: بسترسازان نابودی زیرساخت‌های سوریه پاسخگوی امت اسلامی باشند الحاق شناور‌های بسیار پیچیده و تسلیحات ویژه به نیروی دریایی ارتش فرمانده سپاه خراسان‌جنوبی: آخرین نفری که خط مقدم نبرد با تکفیری‌ها در سوریه را ترک کرد یک پاسدار بود /برای ارتش سوریه جهاد معنایی نداشت ادای احترام فرمانده کل سپاه پاسداران به مقام شهید سلیمانی لاریجانی: یکی از راهبرد‌های دشمن این است که القاء کند همه خسته هستند و نباید به مردم کاری داشت ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی تا بهمن‌ماه تغییر کرد+ جزئیات نماینده مجلس: حتی فقیرترین کشور‌های آفریقایی هم این حد از کاهش ارزش پول را ندارند وزرای کار و دادگستری وارد شیراز شدند عملیات مشترک مرزبانان ایران و عراق در مقابله با سلاح‌های غیرمجاز پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت حاج سید علاءالدین میر محمد صادقی رئیس‌جمهور عازم قاهره شد رئیس‌جمهور فردا به مصر می‌رود تاجگردون: ۱۱ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی تخصیص یافت

قانون شفافیت کاندیداها کاملاً بازدارنده نیست

عضو کمیسیون شوراهای مجلس درباره شفافیت مالی انتخاباتی کاندیداهای مجلس، گفت: این قانون تا حدودی تخلفات را محدود می‌کند اما راه‌های قانون گریزی آن باید رصد و پیگیری شود تا تخلفات به حداقل برسد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - 2023 November 29
کد خبر: ۲۱۶۰۰۴

به گزارش راهبرد معاصر، حسین محمدصالحی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به یکی از مفاد قانون جدید انتخابات مجلس مبنی بر شفافیت هزینه‌کرد انتخاباتی کاندیداها، گفت: در قانون پیش بینی شده است اما راههای گریز از قانون شفافیت مالی فراوان است و برخی کاندیداها از الان کارهای غیر قانونی را شروع کرده اند حداقل هیات های اجرایی و نظارت شهرستان می توانند این مسائل را گزارش کنند برخی با مبالغ گزاف از اکنون ستاد اجاره کرده اند و از طریق شماره حساب اعلام شده هزینه‌های مختلف را تراکنش نمی‌کنند، به هر شکل این قانون تا حدودی تخلفات را محدود می‌کند اما راههای قانون گریزی آن باید رصد و پیگیری شود تا تخلفات به حداقل برسد.

 

وی افزود:به نظر می‌رسد این ماده از قانون خیلی کارساز نیست و این هزینه کرد ها به صورت نقدی و غیر نقدی به طرق مختلف موجب تطمیع می‌شود. برخی افراد و گروهها بصورت پنهانی موجب ورود چنین پول‌هایی می شوند هرچند مردم به این قبیل رفتار واکنش نشان می‌دهند اما بی تاثیر نیست و کاندیداها این رفتار را نشانه قدرت خود می‌دانند.


عضو کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به تعیین سقف برای هزینه کرد انتخاباتی هر نامزد، گفت:این بخش از قانون به این شکل خوب بود که با توجه به جمعیت و گستردگی حوزه چه میزان هزینه برای چاپ تصویر و تبلیغات و ستاد انتخاباتی لازم است، در صورتی که دریافت‌ها و پرداخت‌ها از طریق شماره حساب اعلامی صورت گیرد، اما وقتی یک کاندیدا هزینه‌های سنگین در اجاره ستاد و شام و ناهار می پردازد و آشپزخانه اختصاصی در انتخابات ایجاد می کند و مردم بعینه می بینند اما همه هزینه ها را هدیه دیگران و رایگان اعلام می‌کند باید پرسید انگیزه دیگران برای تقبل هزینه‌های کاندیدا چه بوده است؟

 

محمدصالحی ادامه داد: روی هم رفته برای کسانی که جایگاه مردمی دارند اما پول ندارند خوب است که از هزینه‌های سنگین و تطمیع کننده پرهیز کنند اما این شیوه بطور کامل بازدارنده نیست.

 

نماینده فریدن و فریدون‌شهر در مجلس بیان کرد:شفافیت مالی نمایندگان و صداقت و تعهد آنان بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد و مردم می دانند صرف هزینه‌های بسیار یعنی مایه گذاشتن از حیثیت مردم است و چنین کاندیدایی هدفی جز جبران مافات و راهی کردن حامیان مالی ندارد . بار کج به منزل نمی رسد و کاندیدایی پیروز است که در همه امور تابع قانون و به فکر بهبود اوضاع مردم و سرافرازی کشور و نظام اسلامی باشد./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده